In dit artikel lees je hoe de beschikbaarheid van medewerkers werkt.
clevergig is gericht op de nieuwe manier van werken. Waar uitzendkrachten en freelancers zelf de vrijheid hebben om te bepalen wanneer en voor wie je werkt. Wat betekent dat voor de beschikbaarheid van medewerkers? Wat kunnen zij instellen en wat zie jij?
De instellingen voor de medewerkers
Je kandidaten kunnen zelf hun beschikbaarheid instellen. Ze kunnen vaste dagen en/of specifieke tijden opgeven. En eenvoudig een herhaling opgeven.
Afwezigheid instellen voor de medewerker
Je kunt ook ten behoeven van een medewerker zijn beschikbaarheid invoeren. Bijvoorbeeld voor iemand die het moeilijk vind om vanuit de app te doen, of iemand die het liever af en toe als een lijstje naar jou toestuurt. Zo kun je ze nog wat werk uit handen nemen. Hoe doe je dit?
- Ga naar het profiel van de medewerker.
- Open het profiel van de desbetreffende medewerker waar je afwezigheid wilt invoeren.
- Klik op 'stel afwezigheid in'
- Vul in en sla op!
Soorten afwezigheid toevoegen
Standaard is iemand beschikbaar, of niet beschikbaar. Is het voor jou belangrijk om te weten waarom iemand niet beschikbaar is? Bijvoorbeeld als iemand in loondienst of als uitzendkracht werkt? Dan kun je eigen soorten afwezigheden toevoegen. Deze kun je vervolgens gebruiken wanneer jij de afwezigheid invoert in het rooster van deze persoon.
Je kunt dit toevoegen via:
- Instellingen
- Planningen > afwezigheden
- Voeg nieuwe onbeschikbaarheid toe
- Hier kies je een naam, eventueel omschrijving en kleur. Dit is terug te zien in de medewerker planning (zie hieronder👇🏼)
Wat jij hier als planner van merkt
Wanneer je een dienst wilt plannen zie jij per medewerker wie beschikbaar, niet beschikbaar, die dag al werkt of gepland is. Omdat een medewerker standaard beschikbaar is, kan dit ook betekenen dat de medewerker niets heeft doorgegeven. Daarom zeggen we altijd dat de ultieme beschikbaarheid de reactie van de medewerker op een dienst is.
De kleuren hebben de volgende betekenis:
- Groen: deze medewerker is beschikbaar. Je kunt deze medewerker uitnodigen via een open dienst, via een persoonlijke uitnodiging of door hem of haar toe te wijzen.
- Oranje: deze medewerker heeft aangegeven niet te willen werken. In geval van een open dienst, ontvangt deze medewerker geen push notificatie. Hij of zij kan de dienst wel zien, wanneer de app geopend is. Wanneer je de medewerker persoonlijk uitnodigt via het + teken, dan ontvangt de medewerker wel een push notificatie. De kans dat de medewerker deze dienst accepteert is mogelijk kleiner dan wanneer de medewerker wel beschikbaar is. Mocht de medewerker de dienst toch willen draaien, dan ziet hij of zij een extra pop-up met een melding: let op, je hebt eerder aangegeven niet beschikbaar te zijn. Dit om te voorkomen dat ze te snel een dienst accepteren, terwijl ze eigenlijk niet wilden of konden werken.
- Paars: De medewerker heeft op deze zelfde dag al een andere dienst gepland. Mogelijk alert op zijn. Dit is nooit overlappend met de dienst die je toevoegt, dan zou iemand niet beschikbaar zijn (zie volgende punt).
- Rood: deze medewerker is al ingepland op een andere dienst. Je kunt hem of haar niet uitnodigen. Er staan dan ook geen + teken achter de naam van deze kandidaat. Mocht je deze persoon per se willen uitnodigen, dan kun je hem of haar verwijderen van de andere dienst. Klik op het agenda-icoon achter de medewerker om zijn of haar agenda in te zien.