Bij het aanmaken van een dienst, kun je gericht een of meerdere kandidaten uitnodigen. Je kunt daarbij gebruik maken van 3 verschillende manieren van plannen. Hier lees je de details.
Er zijn zoals gezegd 3 manieren om een dienst in te plannen:
1. Wie het eerst komt, het eerst maalt
2. Kiezen uit aanmeldingen
3. Medewerkers toewijzen
1. Wie het eerst komt, het eerst maalt
Deze manier is handig als je snel iemand nodig hebt en zelf niet perse een keuze hoeft te maken.
In dit geval nodig je dus iedereen uit die op dat moment beschikbaar is met uiteraard de rol die nodig is voor deze dienst. De eerste die de dienst accepteert krijgt deze ook. De dienst is dan niet meer beschikbaar voor de andere uitgenodigde medewerkers.
Bekijk de video voor meer uitleg 👇
Het vinkje 'Open dienst'
Een uitbreiding op de 'wie het eerst komt wie het eerst maalt' is de zogeheten open dienst. Wat doet dit? Na publiceren ontvangen alle geschikte medewerkers - afhankelijk van de rol, beschikbaarheid en eventuele extra filters - de dienst op hun app. Wie vervolgens het eerst reageert, mag de dienst draaien. Zo heb je snel reactie van een grote groep kandidaten. Wanneer de dienst nog niet is ingevuld, worden ook medewerkers uitgenodigd die in de tussentijd als nieuwe medewerker zijn toegevoegd. Ook medewerkers waarvan de beschikbaarheid in de tussentijd is gewijzigd naar 'beschikbaar' worden uitgenodigd zolang de dienst nog openstaat.
'Open dienst' speelt ook een grote rol wanneer aan jouw criteria meer dan 250 medewerkers voldoen. Bekijk dit artikel voor meer informatie.
- Maak een nieuwe dienst aan
- Vul de benodigde informatie in (datum, tijd, rol, etc.)
- Selecteer geen medewerker uit de lijst
- Vergeet niet het vinkje bij 'open dienst' aan te zetten
- Publiceer de dienst
Favoriete medewerkers uitnodigen
Soms heb je een voorkeur voor een of meerdere kandidaten, voor het invullen van de dienst. 80% van alle diensten worden op dit moment door clevergig gebruikers op deze manier uitgezet.
Je kunt ervoor kiezen om een of meerdere kandidaten uit te nodigen. Vink het blokje voor de naam van de medewerker(s) aan. Als je maar 1 persoon nodig hebt, kun je de dienst toch uitzetten naar bijvoorbeeld 4 personen. Wie van deze 4 vervolgens het snelst reageert, krijgt de dienst.
2. Kiezen uit aanmeldingen
De tweede manier van plannen werkt net iets anders. Hier heb je als planner de controle over de invulling van de dienst. Je zet een dienst uit en nodigt hier iedereen (of een selectie) voor uit. In tegenstelling tot 'wie het eerst komt wie het eerst maalt' kunnen alle uitgenodigde medewerkers zich aanmelden voor deze dienst. De planner kan vervolgens een keuze maken uit alle aanmeldingen, wie daadwerkelijk de dienst mag vullen.
Bekijk de video voor meer uitleg 👇
3. Een medewerker toewijzen op een dienst
Heb je al op een andere manier afgesproken wie welke dienst gaat draaien? Of heb je een kandidaat die met een vast rooster bij een opdrachtgever werkt? Dan kan het handig zijn om de kandidaat toe te wijzen op een dienst.
Dit spreekt voor zich. Klik op 'medewerker toewijzen', kies de rol en eventueel een filter en selecteer de medewerker die jij wilt toewijzen. Vervolgens ontvangt de medewerker direct een melding en is de dienst bevestigd. Er is geen actie van de medewerker nodig.