1. Support Center
  2. Product updates 💻

What's new 2020

Lees alles over onze nieuwste product releases, verbeteringen en bug fixes.

Inhoudsopgave

2020

November-december 2020

Oktober

September

Augustus

Mei

April

Maart

Februari

Januari

November - December 2020 

clevergig groeit hard. Steeds meer klanten sluiten zich aan en ook het gebruik per account neemt toe. Dat alles heeft impact op de laadtijd van pagina's en dus jouw gebruikerservaring. De aankomende periode (november t/m medio december) richten we ons daarom op de verbetering van de snelheid en stabiliteit van de software. Daarmee leggen we een stevige basis voor de toekomst.

Elke week doen we op donderdagavond tussen 20:00u - 22:00u een release. In die releases zitten verbeteringen voor de snelheid en stabiliteit van clevergig. Er is een kleine kans dat je gedurende die 2 uur een paar minuten geen toegang hebt tot clevergig. Houdt daar a.u.b. alvast rekening mee.

Oktober 2020

Nieuwe kalender weergave

Velen van jullie zoeken een ander overzicht in de kalender. Een overzicht waar de medewerker centraal staat. Binnenkort voegen we daarom een extra kalenderweergave toe, als naast de bestaande dag-, week- en lijstweergaven. De nieuwe weergave is opgebouwd vanuit de medewerker en helpt in de volgende situaties:
  • Je wilt zien welke medewerkers veel diensten draaien en welke juist niet
  • Je wilt zien of je dezelfde medewerker naar een opdrachtgever stuurt, om de continuïteit te waarborgen
  • Je zoekt een totaaloverzicht van de beschikbaarheid van medewerkers. Bij een beschikbare medewerker kun je vanuit de kalender direct een dienst aanmaken
Nieuwe kalenderweergave

Let op: niet alle diensten zijn zichtbaar in deze weergave. Je ziet alleen diensten waar medewerkers zijn goedgekeurd of gereserveerd, dus niet uitgenodigd. Wat zie je wel:

  • Een medewerker die een dienst heeft geaccepteerd (blauw)
  • Een medewerker die door jou is toegewezen op een dienst (blauw)
  • Een medewerker die door jou is gekozen uit aanmeldingen (rood)
  • Een medewerker die door jou is toegewezen, maar nog niet gepubliceerd (grijs)

Diensten waarvoor een medewerker is uitgenodigd, zijn niet zichtbaar.

Meerdere rollen als selectiecriterium

Deze toepassing staat al een tijdje bovenaan de lijst van ons Feedback Board. We starten met de variant waarbij je meerdere rollen kan kiezen als selectie-criterium. Zo kun je medewerkers uitnodigen die aan meerdere rollen voldoen.
Een voorbeeld: je zoekt een medewerker met het profiel 'Verzorgende'. Maar het is minder belangrijk of dit een Verzorgende Niveau 2, 3 of 4 is. Iedereen die een van deze rollen heeft, mag reageren op de dienst. In dat geval kies je meerdere rollen als selectiecriterium en vul je sneller de dienst, zonder tussentijds rollen te hoeven wijzigen.
Let op: deze toepassing is alleen beschikbaar voor de volgende abonnementen: Starter, Pro en Team (voor 1 januari 2020), Team (na 1 januari 2020). 

September 2020

Download gegevens van je medewerker in Excel-format

We kregen regelmatig het verzoek om een actuele lijst van medewerkers aan te leveren. Dit kun je nu zelf. Handig als je een e-mail lijst wilt maken voor het communiceren naar al je medewerkers. Of om in een lijst-weergave te zien wie je allemaal in je pool hebt en wat hun detailgegevens zijn. Want, eventuele extra velden worden ook opgenomen in de Excel-export.
 
Download gegevens medewerkers

Voeg een korte beschrijving toe aan het profiel van medewerkers

Denk aan een telefoonnummer, de type arbeidsrelatie (freelancer vs uitzendkracht). Hieronder zie je een voorbeeld.
Schermafbeelding 2020-09-10 om 07.54.40

Waar is deze informatie zichtbaar? In het kort: overal waar de naam van de medewerker zichtbaar is. Voor zowel jou, de medewerker zelf, andere medewerkers (mochten meerdere mensen samen op 1 dienst staan) en voor opdrachtgevers (ook in de email bevestigingen van diensten). Let dus op wat je in deze beschrijving opneemt en wees je ervan bewust dat de tekst voor iedereen zichtbaar is.

Hoe kun je dit gebruiken? Een korte tekst kan helpen om een betere match te maken. De beschrijving is namelijk zichtbaar in de lijst van medewerkers bij het aanmaken van een dienst. Maar aangezien de tekst ook zichtbaar is voor collega-medewerkers die samen op 1 dienst staan, kan het handig zijn om een telefoonnummer op te nemen. Zodat de medewerkers elkaar kunnen bellen, indien nodig. Let wel op met privacy gevoelige informatie.

Schermafbeelding 2020-09-10 om 07.58.35


Waarom dit extra veld? Sinds de vorige grote release is het niet langer mogelijk om zelf als planner de naam van de medewerker te veranderen. De reden? Medewerkers kunnen nu onderdeel zijn van meerdere bureaus/bedrijven die clevergig gebruiken. Dus ze kunnen daarom alleen nog zelf hun naam aanpassen. We kregen van veel klanten te horen dat ze de naam zelf vaak bewerkten om extra informatie op te nemen, zoals een telefoonnummer of arbeidsrelatie.

Augustus 2020

Pauzes toevoegen aan een dienst

  • Tot voor kort konden medewerkers enkel een pauze toevoegen, bij het loggen van hun uren, na afloop van de dienst. Nu kun je ook zelf bij het aanmaken van een dienst de pauze vooraf toevoegen. Je kunt vooralsnog kiezen uit twee lengtes: 15 minuten en 30 minuten.
  • Je vind deze optie bij het menu 'Overige informatie' tijdens het aanmaken van een dienst. Let wel: het aanmaken van een pauze is niet verplicht. Wanneer je geen pauze invult, dan werkt alles zoals voorheen en wordt er geen pauze toegevoegd aan de dienst
Pauze toevoegen een dienst
  • Wat betekent deze vooraf ingestelde pauze voor het loggen van uren? Wanneer een medewerker uren logt, dan is de door jou vooraf ingestelde pauze al ingevuld. Hieronder zie je een voorbeeld. In de rechter afbeelding zie je dat de pauze reeds is ingevuld (in dit geval 30 minuten). De medewerker kan - indien gewenst - de pauze nog aanpassen, mocht deze korter of langer duren.

IMG_1166             IMG_1167

Met een account voor meerdere bureaus werken

  • Steeds meer medewerkers/freelancers werken voor meerdere bureaus die clevergig gebruiken. Vanaf vandaag kunnen zij met 1 account en e-mailadres inloggen in de app. En met 1 niveau van beschikbaarheid diensten ontvangen van de bureaus waar ze voor werken. Zo heeft een medewerker alle informatie in 1 app. Meer informatie is terug te vinden op deze pagina
  • Jouw voordeel: een meer actueel inzicht in de beschikbaarheid. Jij als planner kan een medewerker niet inplannen, wanneer deze reeds bij een ander bureau is ingepland

Verbeterde communicatie-mogelijkheden

  • Ingevulde dienstenBericht sturen
    • Je kunt nu - net als bij Urenregistratie - opmerkingen plaatsen en zo een bericht sturen naar alle medewerkers die de dienst geaccepteerd hebben
    • Ook kunnen deze medewerkers vanuit de dienst contact met jou opnemen
  • Openstaande diensten
    • Je kon al een herinnering sturen naar de medewerkers die de dienst nog niet geaccepteerd hadden
    • Nu kun je zelf bepalen welke tekst je stuurt

 

 

  •  Notificatie-centrum
    • Naast de e-mails en meldingen in je scherm, hebben we nu een notificatie-centrum
    • Daarin vind je een handig overzicht van alle meldingen: een dienst is ingevuld, een medewerker heeft een bericht geplaatst, of een medewerker heeft uren gelogd
Notificatie-centrum

Overig

  • Je kan nu meerdere bijlagen opslaan in het profiel van een medewerker. Ook tonen we de naam van het bestand dat je hebt opgeslagen
  • Je kunt nu zelf je e-mail instellingen aanpassen vanuit je profiel pagina
  • Wanneer je gebruik maakt van 'Kiezen uit aanmeldingen', dan kan een medewerker zijn aanmelding nu ook later intrekken. Zo kan deze zijn actuele beschikbaarheid met jou delen. Dit kan natuurlijk alleen wanneer jij als planner nog geen definitieve keuze hebt gemaakt uit de diverse aanmeldingen

Mei 2020

Verbeteringen rapportages

  • Je kan elk aangemaakt rapport een naam geven. Zo kun je eenvoudiger je gewenste rapportage terugvinden
  • We tonen nu ook een kolom met de aanmaakdatum van de dienst. Zo kun je altijd zien wanneer je de dienst hebt aangemaakt
  • Diensten in de rapportage worden in volgorde van datum weergegeven

Bevestiging emails naar opdrachtgevers en collega planners

Je bepaalt nu zelf wie welke email ontvangt. De hoofdgebruiker van het clevergig account kan collega planners uitnodigen en opdrachtgevers betrekken bij de planning. Dat doe je via het 'Managers' menu. Al deze gebruikers ontvangen automatische emails, bijvoorbeeld wanneer een dienst gevuld is, of geweigerd wordt door een flexwerker. Je kunt nu dus zelf bepalen wie welke emails ontvangt. Klik daartoe eerst op de naam van de gebruiker en bepaal vervolgens onderaan de pagina de gewenste email instellingen.

Profielen beheren

April 2020

Filters opslaan

Je kon al je favoriete rapportages opslaan. Nu kun je ook in de volgende menu's je favoriete filters opslaan:

  • Medewerkers: kies een of meerdere rollen en sla de filter op. Zo heb je altijd een overzicht van medewerkers die voldoen aan jouw favoriete rollen
  • Planning: combineer verschillende filters (status dienst, rol, opdrachtgever, locatie) en sla je favoriete filter op. Handig als je bijvoorbeeld niet alle, maar slechts een aantal opdrachtgevers wilt zien. Of deze wilt opdelen in groepen.
  • Urenregistratie: combineer verschillende filters (status uren, medewerker, opdrachtgever) en sla je favoriete filter op. Handig als je de uren van opdrachtgevers of medewerkers in groepen wilt opdelen, om zo apart goed te keuren

De filters worden aangemaakt per planner (interne manager). Iedere planner kan dus zijn eigen filters opslaan. Je kunt al je filters beheren vanuit het Instellingen menu.

Maart 2020

Diensten archiveren

Als je een dienst verwijderd/annuleert, werd deze tot voor kort in zijn geheel verwijderd. En kon je de dienst niet meer terug vinden in je kalender of rapportages. Zo miste je een deel van de diensten en had je niet het totale overzicht van je planning. Vanaf vandaag behouden we verwijderde diensten. Als je een dienst verwijderd (dat proces blijft gelijk), dan kun je deze alsnog terughalen door in de kalender de juiste status filter in de linkerkolom toe te passen. Zie het screenshot hieronder:

Gearchiveerde diensten

Je kan nog steeds op de dienst klikken om meer details te zien. Er verschijnt dan een pop up met informatie. Je kan een verwijderde dienst niet meer aanpassen of opnieuw publiceren

Let op: de verwijderde diensten zijn nu ook zichtbaar in je rapportages. In de kolom 'Status dienst' hebben deze diensten de status 'Gearchiveerd'. We hopen je hiermee een meer compleet beeld van je planning te geven. Zodat je ook kan berekenen hoeveel diensten je hebt moeten annuleren.

Rapportages

Bepaal nu zelf welke kolommen je wilt downloaden in de rapportage. Hier hebben velen van jullie naar gevraagd en nu is het mogelijk. Kies voor 'custom report' bij het aanmaken van een rapportage. En selecteer welke kolommen je wilt opnemen in het rapport. Je ziet daar ook de extra velden staan, die je eerder mogelijk hebt aangemaakt.

Favoriete rapportages opslaan

Je kunt het custom rapportage ook opslaan. Zo hoef je maar een enkele keer je favoriete rapport aan te maken. En kun je dit vervolgens snel gebruiken voor nieuwe rapportages. In onderstaand screenshot zie je de knop 'Sla filter op' (onderaan). En de mogelijkheid om een opgeslagen filter toe te passen. Filters worden per interne manager opgeslagen. Dus als je met meerdere planners werkt, kan ieder zijn eigen favoriete rapportages aanmaken. Wil je een filter verwijderen? Klik dan op het tandwiel-menu en vervolgens op 'Filters'.

Branding module

Bevestiging emails naar opdrachtgevers: wist je dat je een standaard bevestiging email naar je opdrachtgever kan sturen? Dat doe je door te klikken op het e-mail icoon (links bovenin) vanuit de pop-up van een dienst. Zie onderstaand.


Bevestiging email

Maar wat is er nu NIEUW? je kan nu zelf de tekst aanpassen die je in de bevestig email stuurt. Zodat je altijd met jouw persoonlijke tekst een opdrachtgever benadert. Zo hoef je niet langer elke bevestiging email aan te passen.

Branding module

Let op: deze optie is alleen beschikbaar voor klanten met de Branding module, of die een Team abonnement hebben afgesloten na 1 januari 2020.

Plannen

  • Je kunt nu de rol EN opdrachtgever wijzigen in een reeds gepubliceerde dienst.
  • Gebruik je meerdere planners (interne managers) in clevergig? In de rapportage kun je nu terugzien wie welke dienst heeft gepland. Let op: het loggen van de manager is alleen zichtbaar voor diensten die je vanaf vandaag inplant

Opdrachtgevers

Wil je je opdrachtgever nog nauwer betrekken bij je planning? Een opdrachtgever (externe manager) kan ook de definitieve keuze uit aangemelde medewerkers maken. Hoe dat je dat?

Stap 1: vanuit het profiel van de externe manager kun je instellen of deze persoon wel of niet werknemers mag goedkeuren

Opdrachtgever toestemming verlenen

Stap 2: de opdrachtgever kan vervolgens in een dienst de keuze uit aangemelde kandidaten maken

Aanmelding goedkeuren

Februari 2020

Plannen

  • Je kunt nu gelijk naar een datum in de kalender gaan, via deze knop in de agenda weergave 👉 Schermafbeelding 2020-02-19 om 08.34.35

Je kunt een medewerker opnieuw uitnodigen, nadat deze een open dienst geweigerd heeft. Je dient de persoon dan te verwijderen uit de lijst van reacties en dan kan de medewerker weer reageren op de dienst.

Januari 2020

Plannen

Kiezen uitaanmeldingen: Je kon al op twee manieren plannen in clevergig: wie het eerst komt, het eerst maalt. En een medewerker direct toewijzen op een dienst. Sinds kort hebben we daar een derde manier aan toegevoegd: je kunt nu meerdere medewerkers uitnodigen voor een dienst en vervolgens zelf kiezen wie deze mag doen. Handig indien kwaliteit belangrijker is dan de snelheid van de match. Of wanneer een dienst nog niet definitief bevestigd is door je opdrachtgever.

  • Nieuw ontwerp diensten aanmaken: we hebben een geheel nieuw ontwerp gelanceerd voor het aanmaken van diensten. Zo hoef je nu minder te scrollen en heb je meer overzicht in je scherm. Wat is er veranderd? Bekijk hieronder twee korte videos 👇

Een nieuwe dienst aanmaken


Nieuwe dienst aanmaken

Video 2: Een bestaande dienst bewerken

Bestaande dienst bewerken

Roadmap 1e kwartaal 2020

In deze video vertellen Arnoud en Michel alles over de roadmap van de eerste drie maanden van het jaar.

December 2020

...