Praktische tips voor een goede uitrol

In dit artikel geven we praktische tips om de uitrol naar je kandidaten soepel te laten verlopen.

Een goede uitrol vergt een goede voorbereiding. De volgende stappen zijn van belang:

  1. Kies een gewenste startdatum voor de uitrol
  2. Het informeren van je uitzendkrachten en freelancers dat je gaat werken clevergig
  3. De medewerkers uitnodigen om de app te downloaden
  4. Opvolgen bij de laatste medewerkers die nog niet actief zijn in de app
  5. Start met plannen nieuwe stijl

1. Kies een startdatum

In onze ervaring is het verstandig om richtdatum te kiezen voor de uitrol van clevergig. En om daar vervolgens naar toe te werken. Geef jezelf ongeveer 2 weken de ruimte voor een goede voorbereiding. Dat als je aan het begin van de volgende maand wil starten met plannen via clevergig, start dan 2 weken daarvoor met onderstaande stappen.

2. Informeer je kandidaten

Voordat je de medewerkers via clevergig uitnodigt, is het verstandig om je medewerkers te informeren over de uitrol. En dat je clevergig gaat gebruiken voor het inplannen van diensten. Zo weten ze wat ze kunnen verwachten. En worden ze niet verrast door de uitnodiging om de clevergig app te downloaden.

Je kunt je medewerkers op verschillende manieren informeren. Sommigen bureaus doen dit door een bijeenkomst te organiseren. Maar de meesten via een bericht per email of WhatsApp. Om je op weg te helpen, hebben we een voorbeeldtekst opgesteld.

HULPMIDDEL: VOORBEELDTEKST

Ook hebben we een pagina met uitleg, waar je ze naar kunt verwijzen: https://www.clevergig.nl/flexwerkers

Als je je kandidaten hebt geïnformeerd, kun je overgaan tot het versturen van de uitnodigingen om de clevergig app te downloaden.

3. Je pool van medewerkers aan boord brengen

Je kunt een medewerker pas inplannen of uitnodigen voor een dienst, wanneer deze de clevergig app heeft geactiveerd. Ze verschuiven dan zoals gezegd van het tabblad Uitgenodigd naar Werknemers.

Schermafbeelding 2019-04-16 om 14.17.24

Je wilt natuurlijk je gehele pool van uitzendkrachten en freelancers zo snel als mogelijk aan boord brengen. In onze ervaring hangt de snelheid vooral af van jouw band met je uitzendkrachten. Ken je je kandidaten persoonlijk, dan reageren ze sneller dan dat je een groter, meer anoniem bestand uitnodigt.

🏅 INSIDER TIP: Nodig jezelf ook uit als medewerker. En meld je aan in de app. Nodig jezelf uit voor een aantal test diensten om zo te ervaren hoe jouw medewerkers het straks ervaren.

4. Opvolgen bij de laatste medewerkers

Gemiddeld genomen activeert 80% van de kandidaten hun app in de eerste dagen. De resterende 20% dien je zelf een beetje achter de broek aan te zitten. Bijvoorbeeld door ze zelf een email, WhatsApp bericht te sturen. Uiteindelijk is de beste tactiek om niet langer op een andere manier - bijvoorbeeld email - je medewerkers te vragen of nieuwe diensten te vullen. Als ze enkel via de clevergig app kunnen werken, dan is dat vaak de beste motivatie om de app te activeren.

5. Start plannen nieuwe stijl

Okay, (nagenoeg) iedereen is aan boord in de app. Je hebt rollen en opdrachtgevers aangemaakt. En kunt nu dus van start met plannen. Zoals gezegd raden we aan om na de start met clevergig, diensten niet op een andere manier te communiceren. Zo garandeer je een goede en snelle adoptie door de kandidaten.

👉 Ik ben er klaar voor. Verder naar het inrichten van mijn account.